Elementy 0

Qigong (czikung, chikung) oznacza dosłownie: “praca z qi” lub “kultywowanie energi życiowej”

Qigong (wym. [tɕʰîkʊ́ŋ]) to sztuka i nauka związana z pracą nad energią Qi, która jest fundamentalnym budulcem wszystkiego co istnieje, włączając w to istoty żywe i człowieka. Qigong jest głęboko zakorzeniony w Chińskiej medycynie i filozofofii oraz w sztukach walk. To system skoordynowanych postaw i ruchów oraz oddechu, a także technik medytacyjnych mających właściwości uzdrawiające. Ćwiczenie qi gong ma na celu poprawę zdrowia, wyciszenie umysłu oraz osiągnięcie wewnętrznej harmonii i równowagi ze środowiskiem.

Qi gong jest jednym z pięciu filarów tradycyjnej medycyny chińskiej (TCM) i praktykuje się go w celach medycznych, medytacyjnych oraz jako sztukę walki. W roku 2019 został uznany przez Światową Federację Zdrowia jako pełnoprawna metoda leczenia chorób i profilaktyki zdrowotnej. Filozofia i praktyka Qigong należy do tradycji holistycznej - postrzega człowieka jako całościowy system zależności ciała, umysłu i ducha.

Jak ćwiczyć poprawnie?

Ćwiczenia charakteryzują się płynnymi i wydłużonymi ruchami zgodnie z zasadą Ying i Yang. Ćwiczenie Qigongu polega na przyjęciu odpowiedniej pozycji, uregulowaniu oddechu, rozluźnieniu mięśni i skoncentrowaniu uwagi, a następnie wprowadzeniu się w stan wewnętrznego spokoju i harmonii, odpowiednio do systematycznie powtarzanych sekwencji ruchowych.

Bardzo ważna jest synchronizacja ruchów, oddechu i myśli!

Korzyści zdrowotne uprawiania Qigongu

Ćwiczenia Czikung wpływają np. na sprawność fizyczną, sferę poznawczą, poprawiają koncentrację i motywację, redukują stres. Ze względu na bardzo szerokie spektrum działania, Qigong przyczynia się do polepszenia ogólnego samopoczucia i kondycji fizycznej osób ćwiczących.

Qigong wywiera pozytywny wpływ o charakterze ogólnym na poszczególne systemy ludzkiego organizmu. Qigong poprzez specyficzne metody ćwiczeń prowadzi do wzmocnienia siły fizycznej oraz systemu odpornościowego, co z kolei zapobiega rozwojowi chorób.

Według teorii TCM (Tradycyjnej Medycyny Chińskiej) osoby osiągające określony poziom techniki wykonywanych ćwiczeń nieustannie wzmacniają funkcje swojego układu nerwowego, trawiennego, krwionośnego oraz ruchowego, dzięki czemu nabierają apetytu, poprawiają głębokość snu, pozbywają się zmęczenia a co więcej nie tylko wzmacniają swe ciało, ale również usprawniają funkcjonowanie mózgu.

Qigong medyczny a choroby przewlekłe

Działanie lecznicze ćwiczeń  energetycznych nie ogranicza się do chorób pochodzenia psychosomatycznego, ale jest skuteczne w wielu chorobach wywołujących nawet zmiany organiczne (np. w rożnych stanach zapalnych lub wrzodowych). W leczeniu Qigongiem szczególny nacisk kładzie się na leczenie chorób przewlekłych.

Obserwacje terapii tego typu prowadzonej przez doktora Huanga Xiaokunana z Pekińskiego Szpitala Marynarki Wojennej u 1278 osób z chorobą wrzodową wykazały, że jej skuteczność wyniosła 98,3%, z czego pełne wyleczenie nastąpiło u 77,4 % pacjentów.

Qigong opóźnia procesy starzenia oraz poprawia sprawność fizyczną i funkcje poznawcze. Zwłaszcza seniorów

Niezwykle interesującą właściwością Qigongu jest opóźnianie procesów starzenia, przedłużanie życia i poprawianie sprawności (u wszystkich osób, bez względu na wiek) zwłaszcza w podeszłym wieku. Jest to spowodowane możliwością oddziaływania tej metody na korę mózgową. Regenerując komórki kory mózgowej lub zatrzymując postępowanie procesów ich starzenia można osiągnąć poprawę funkcjonowania wszelkich systemów i organów, co powoduje całościowe opóźnienie starzenia.

W ostatnich latach w Chinach ukazało się wiele doniesień publikowanych przez lekarzy pracujących w domach starców, gdzie prowadzi się szczegółowe obserwacje. Doniesienia te są niezwykle zachęcające. Znane są przypadki mistrzów Qigong, którzy będąc w podeszłym wieku, osiągnąwszy ponad 90 a nawet i 110 lat, nadal utrzymywali się w wyśmienitej kondycji psychofizycznej.

Dodatkowe zalecenia medycyny holistycznej, które wzmacniają efekty zdrowotne uprawiania Qigongu

Wspaniałe efekty uzyskują niestety tylko osoby wytrwałe i systematyczne, wykonujące ćwiczenia dokładnie według wskazówek i przestrzegające wszelkich zaleceń.

Chcąc wzmocnić działanie Qigongu nierzadko należy zmienić szkodliwe nawyki, takie jak nieprawidłowe odżywianie, przepracowanie, nadmierne ślęczenie przy komputerze, brak wypoczynku. Nie można zapomnieć tutaj również o metodach wspomagających jakimi są chińskie masaże, akupunktura oraz dietetyka.

Już w “Księdze Żółtego Cesarza” pisano:

 

Aby żyć w zgodzie z Yin i Yang (zgodnie ze zmianami w otaczającym nas środowisku), trzeba dobrze poznać kilka sposobów sztuki (gimnastykowania ciała), odżywiać się zgodnie z zaleceniami, żyć regularnie (przestrzegać rytmu dnia), pracę przeplatać z wypoczynkiem, nie dopuszczać do przemęczenia, co pozwoli osiągnąć pełnię zadowolenia i uniknąć chorób”.

40 powodów dla których warto ćwiczyć

Kontrolowane badania naukowe pokazują, że ćwiczenia Qigong przynoszą same korzyści dla ciała i umysłu. Poprawiają jakość życia osób zdrowych oraz przewlekle chorych, są doskonałym narzędziem profilaktycznym oraz pozytywnie wpływają na kondycję fizyczną i psychiczną.

Zwiększa odporność systemu immunologicznego

Jedną z największych korzyści Qigongu medycznego jest jego bezpośredni wpływ na układ odpornościowy poprzez redukcję ilości zachorowań.

Redukuje stres i napięcie

Ćwiczenia pomagają odzyskać wewnętrzny spokój i równowagę, wyciszyć się i odstresować. Qigong uczy nie tylko jak radzić sobie ze stresem, ale również jak go oswoić i zminimalizować do zera.

Zdrowe serce

Koordynacja wolnych i spokojnych ruchów z oddechem ma bardzo pozytywny wpływ na cały układ krążenia. Qigong obniża ciśnienie krwi i puls spoczynkowy, pomaga w leczeniu chorób wieńcowych

Uśmierza ból

Qigong łągodzi wszelkie dolegliwości bólowe, również te chroniczne.

Redukuje niepokój i depresję

Qigong uspokaja i wycisza wpływając bezpośrednio na psychikę, nastrój i dobre samopoczucie. Skutecznie pomaga odzyskać wewnętrzny spokój i równowagę, wyciszyć się i odstresować.

Poprawia pamięć i koncentrację

Badania prowadzone nad osobami ćwiczącymi Qigong wskazują na bardzo wyrazną poprawę funkcji poznawczych, co znajduje odzwierciedlenie w wykresie fal mózgowych typu beta (skupienie i specyficzna “ostrość widzenia”)

Wspomaga układ stawowo-kostny

Qigong zwiększa gęstość kości i je wzmacnia, zapobiegając złamaniom oraz łagodzi artretyczne bóle stawów.

Lepsza jakość snu

Udowodniono, że Qigong nie tylko pomaga zasypiać szybciej ale również wpływa na jakość snu. w przypadku pacjentów z umiarkowanym i średnim problemem ze snem.

Poprawia sprawność fizyczną i psychiczną

Praktykowanie Qigongu zwiększa sprawność ciała, jego gibkość i balans, co zapobiega upadkom zwłaszcza osób w starszym wieku.

Redukuje napięcie mięśniowe

Buduje energię i siłę

Wzmacnia organy wewnętrzne

Spowalnia oddech

Stymuluje i wzmacnia układ nerwowy

Wzmacnia gęstość i wytrzymałość kości

Zapobiega zwichnięciu stawów

Wzmacnia więzadła

Redukuje powstawanie wolnych rodników

Przyspiesza proces zdrowienia po urazach, wypadkach, kontuzjach itp.

Skutecznie redukuje stres

Balansuje emocje

Wzmacnia więzadła

Poprawia krążenie krwi

Redukuje bóle

Przeciwdziała skurczom mięśni

Obniża ciśnienie krwi

Wzmacnia organy wewnętrzne

Normalizuje wyniki EKG

Poprawia stan zdrowia chorych na astmę

Łagodzi przebieg zapalenia oskrzeli

Zapobiega zwichnięciu stawów

Wzmacnia układ odpornościowy

Łagodzi bóle migrenowe

Zmniejsza ryzyko udaru i zawału serca

Poprawia elstyczność skóry

Pomaga w odchudzaniu

Koryguje nieprawidłową postawę ciała

Stabilizuje równowagę w przestrzeni i sprawność

Pomaga w trawieniu

Qigong a Tai Chi

Zarówno Tai Chi jak i Qigong skupiają się na oddechu, postaw i ruchów ciała oraz stanie umysłu ćwiczącego (intencji, myśli). Oba systemy osiągają to porzez powolne, skoordynowane z oddechem i myślami ruchy. Oba są zorientowane na “wnętrze” człowieka oraz służą utrzymaniu dobrego zdrowia i długiego życia. Jakie są główne i bardziej subtelne różnice pomiędzy Tai Chi i Qigong?

Qigong jest “matką” Tai Chi i powstał ok. 3600 lat temu, podczas gdy Tai Chi datuje się na ok. XII w. naszej ery.
Qigong jest łatwiejszy do nauki, pełni funkcję głównie leczniczą (qigong medyczny), nie potrzebuje dużo miejsca do ćwiczeń oraz szybciej przynosi rezultaty. Tai Chi jest trudniejsze do opanowania, jest formą samoobrony (sztuka walki), wymaga więcej przestrzeni żeby móc ćwiczyć a ćwiczenia przynoszą efekty znacznie wolniej. 

  • Qigong jest “matką” Tai Chi.
  • Jest “narodowym” chińskim systemem ćwiczeń dla zdrowia i długowieczności.
  • Jest praktykowany w formie medycznej jako metoda prewencji przed chorobami.
  • Ćwiczenia mogą być wykonywane na niewielkiej przestrzeni.
  • Jest częścią Tradycyjnej Medycyny Chińskiej i istnieje od ok. 1600 r. p. n. e. czyli od ponad 3600 lat!
  • Ćwiczenia Qigong pochodzą z różnych źródeł i jest ich bardzo dużo.
  • Ćwiczenia Qigongu mogą być stojące lub siedziące, dynamiczne lub bardziej pasywne.
  • Ćwiczenia mogą być wykonywane jednorazowo lub powtarzane kilkukrotnie.
  • Ćwiczenia mogą być sekwencyjne i dostosowane do potrzeb ćwiczącego.
  • Ćwiczenia są wszechstronne i bezpieczne dla osób w każdym wieku.
  • Tai Chi jest tradycyjną, chińską sztuką walki
  • Tai Chi jest “zaawansowaną” wersją Qigong.
  • Celem praktyki jest samoobrona i zdrowie.
  • Tradycyjnie Tai Chi nazywane jest również “Taji Quan” co znaczy “ostateczna pięść”
  • Jest częścią Chińskiej kultury, bardzo blisko związaną z filozofią Taoizmu i Konfucjanizmu i istnieje od 12 wieku naszej ery.
  • Różne formy ćwiczeń Tai Chi wywodzą się z tradycyjnych chińskich rodzin (np. Chen, Yang, Wu, Wu and Sun)
  • Oryginalnie, ćwiczenia wykonuje się na siedząco, ale można również ćwiczyć w siadzie.
  • Ćwiczenie Tai Chi angażuje całę ciało
  • Ruchy i postawy są z góry ustalone .
  • Tai Chi jest przeznaczone dla większości osób (bardziej uniwersalny jest Qigong)

Odnośniki

Chcesz dowiedzieć się więcej o qigong?

Zapraszamy do lektury artykułów Mistrza Marcusa oraz Wikipedii.

CO TO JEST QIGONG?

Logo Wikipedii

HISTORIA QIGONG

Logo Wikipedii

RODZAJE QIGONGU

Logo Wikipedii

WIKIQIGONG

Logo Wikipedii
X
Exclamation Triangle Check code